Uncategorized

Gewoontes die energieniveau negatief beïnvloeden

today3 januari 2024 1

Achtergrond
share close

Gewoontes die je energieniveau beïnvloeden

Voel jij je vaak moe of uitgeput? Je bent niet de enige! Vanaf het moment dat we opstaan tot het tijdstip waarop we onze ogen weer sluiten, zijn er namelijk gewoontes die ons energieniveau aanzienlijk kunnen verminderen zonder dat we het zelf beseffen. Maar geen paniek: het doorbreken van deze gewoontes gaat hoe dan ook een positieve invloed hebben op je energiepeil.

Levensstijl veranderen

Ben jij al moe op het moment dat je wakker wordt of heb je regelmatig last van een onoverwinbare middagdip? Dit kunnen tekenen zijn dat de manier waarop je leeft niet goed is voor je energieniveau. Vooral wanneer je constant bezig bent en ‘aan’ staat, is het namelijk moeilijk om momenten van rust te vinden om je energieniveau weer op te laden. Dr. Alfred Tallia, hoogleraar en voorzitter van de afdeling Huisartsgeneeskunde en Gemeenschapsgezondheid aan de Robert Wood Johnson Medical School, legt uit dat een aantal simpele aanpassingen in je dagelijkse routine kunnen bijdragen aan het optimaliseren van je energieniveau.

  1. Beweeg voldoende

Mocht je van jezelf weten dat je te weinig beweegt op een dag: probeer beweging toch in je dagelijkse routine op te nemen. Onderzoek heeft aangetoond dat dagelijkse lichaamsbeweging essentieel is voor het verhogen van het energieniveau. En nee, je hoeft echt niet elke dag in de sportschool te staan of uren hard te lopen. Dr. Nina Vasan, hoofd medisch adviseur bij de mentale gezondheids-app Real, vertelde aan HuffPost: “Zelfs bewegingen waar je je minimaal voor hoeft in te spannen blijken je zuurstoftoevoer en hormoonniveaus te verhogen, wat zorgt voor een energieboost. Het is de nummer één tip die ik aan iedereen aanbeveel die zich vermoeid voelt.”

  1. Beperk je cafeïne inname

Cafeïne, het is iets waar veel mensen eigenlijk niet meer zonder kunnen. Vooral wanneer je laag in je energie zit, is het verleidelijk om jezelf op te peppen met een paar extra koppen koffie. Het innemen van te veel cafeïne kan echter een tegengestelde werking hebben, waardoor de moeheid dus alleen maar toeneemt. “Als je gedurende de dag grote hoeveelheden cafeïnehoudende dranken consumeert, zal het hoogstwaarschijnlijk je slaappatroon beïnvloeden. Dit kan vervolgens weer invloed hebben op je energieniveau”, aldus Tallia.Het is belangrijk op te merken dat cold turkey minderen met cafeïnehoudende dranken je in eerste instantie juist meer moe kan maken. De experts opperen daarom om beetje bij beetje de hoeveelheid cafeïne die je tot je neemt te verminderen totdat je ontdekt wat de geschikte hoeveelheid is voor jou.

  1. Drink meer water

Uitdroging is een veelvoorkomende oorzaak van een laag energieniveau. Volgens Raelene Brooks, decaan van de Faculteit Verpleegkunde aan de University of Phoenix, is de reden hierachter eenvoudig: “Onze rode bloedcellen dragen zuurstof. Idealiter heeft een dikke en ronde rode bloedcel een volledige zuurstofdragende capaciteit”, aldus Brooks. “Als we uitgedroogd zijn, krimpt de rode bloedcel en neemt de capaciteit af om een volledige lading zuurstof te dragen. Een laag zuurstofniveau komt tot uiting in vermoeidheid, prikkelbaarheid en rusteloosheid.” Mocht je moeite hebben met voldoende water binnenkrijgen, overweeg dan om te investeren in een handig hulpmiddel zoals een slimme waterfles.

  1. Sla geen maaltijden over

Sla jij standaard het ontbijt over of komt het nog wel eens voor dat je het te druk hebt om te lunchen? Dan is de kans groot dat jij je vaak moe voelt. Het regelmatig eten van voedzame maaltijden en tussendoortjes houdt je energieniveau op peil. “Je hersenen hebben voeding nodig om goed te functioneren”, aldus Tallia. “Veel mensen slaan maaltijden over en hierdoor schommelt hun bloedsuikerspiegel de hele dag door.”Hoewel het niet meer dan normaal is om af en toe met weinig energie wakker te worden, kan chronische vermoeidheid wijzen op een onderliggend gezondheidsprobleem. “Als je goed eet, genoeg slaapt, beweging integreert in je dagelijkse routine maar toch meer dan twee weken lang moe bent, is het verstandig om contact op te nemen met je huisarts”, aldus Vasan.

  1. Bestrijd stress op een gezonde manier

Het zal je vast niet verbazen, maar ook stress kan ervoor zorgen dat jij je minder energiek voelt. “Stress heeft een enorme impact op je fysieke welzijn”, aldus Vasan. Hoe je stress kunt bestrijden en je energieniveau kunt verhogen? Vasan stelt dat de beste methoden daarvoor meditatie of mindfulness zijn, al is het slechts voor vijf minuten per dag.

Geschreven door ® 4EVER49 Radio

Rate it
0%