play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • play_arrow

    4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

Health

Waarom teveel stilzitten ongezond is

today8 mei 2024 7

Achtergrond
share close

Waarom teveel stilzitten ongezond is

Na een lange werkdag is het niet altijd een populaire optie om gelijk van je bank af te gaan en te gaan sporten. Meestal geven mensen er de voorkeur aan om na een lange werkdag op kantoor juist uit te rusten in plaats van te bewegen. Toch is het essentieel om na zo’n lange dag te gaan bewegen, vooral als je te lang hebt stilgezeten, aangezien te veel stilzitten ongezond is.

Van nature zijn we actief

Onze lichamen zijn van nature ontworpen om actief te zijn, zoals jagers en verzamelaars lang geleden deden. Echter, de activiteiten van vandaag zijn steeds meer zittende activiteiten geworden, zoals werken op kantoor.

Wat doet zitten met je lichaam?

Als je zit, zijn je benen inactief en stroomt er minder bloed doorheen. Dit kan leiden tot een vernauwing van de bloedvaten en een stijging van de bloeddruk. Dit legt extra druk op de bloedvaten en kan de bloedtoevoer naar de hersenen verstoren. Bovendien nemen je beenspieren minder glucose op, wat kan leiden tot een verhoogde bloedsuikerspiegel en verslechterde werking van de bloedvaten.

Waarom is het ongezond?

Langdurig zitten verhoogt het risico op verschillende chronische ziekten, zoals diabetes type 2, metabool syndroom, verschillende soorten kanker en hart- en vaatziekten. Het risico om vroegtijdig te overlijden neemt ook toe. Daarnaast kan langdurig zitten een negatief effect hebben op het bewegingsapparaat, zoals lage rugpijn, kniepijn en nek- en schouderklachten.

Vind de balans

Het is belangrijk om een balans te vinden tussen zitten, staan en bewegen. Zelfs als je regelmatig beweegt, is te lang stilzitten niet goed voor je gezondheid. Daarom is het essentieel om het zitten te onderbreken en de totale zittijd te beperken.

Geschreven door Remco De Reus

Rate it
0%