play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • play_arrow

    4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

Health

Hoeveel vitamine D hebben we nodig?

today16 november 2023 32

Achtergrond
share close

Hoeveel vitamine D hebben we nodig?

In ons koude kikkerlandje schijnt nou eenmaal niet altijd de zon. Dat maakt het lastiger om iedere dag genoeg vitamine D aan te maken. Maar wat is nou eigenlijk genoeg? Wat blijkt: dat is voor iedereen verschillend. Er is geen one-size-fits-all anwoord op deze prangende vraag. Lees hieronder meer over hoeveel jij specifiek van dit stofje nodig hebt.

Genoeg vitamine D
We zijn ermee bekend dat vitamine D een onmisbaar iets is. Het speelt een belangrijke rol in het ervaren van een gelukkig gevoel. Een tekort wordt al snel gelinkt aan een ‘winterdip’, iets wat best veel voorkomt in ons land. Het is in de winter nou eenmaal wat meer bewolkt. Ben jij hier gevoelig voor? Dan kan het fijn zijn om wat trucjes toe te passen om je voorraad weer helemaal aan te vullen.

Hoeveel vitamine D heb je nodig?
Doordat het een vetoplosbare vitamine is, wordt het op dezelfde manier opgeslagen als vetten. Je lichaam transporteert en metaboliseert het. Je kunt deze vitamine daarom et beste innemen met een bron van vet. Zo wordt het nog beter opgenomen door je lichaam. Hoe meer lichaamsvet je hebt, des te meer je van dit stofje in vet opslaat en hoe minder er overblijft in de rest van het lichaam. Dat betekent dat mensen met een hoger vetpercentage meer kans hebben op een tekort. Daar zit het verschil per persoon ‘m vooral in. De één krijgt nu eenmaal sneller met een tekort te maken dan de ander – doordat ze er dus meer van nodig hebben. Gelukkig kun je je voorraad zelf bijvullen.

Hoe kom je aan vitamine D?
Probeer op zonnige dagen genoeg zonnestraaltjes mee te pakken. Ook als het wat bewolkter is maakt je lichaam de stof aan. Dagelijks buiten wandelen is dan ook een effectieve manier om een tekort te voorkomen. Verder kun je de vitamine ook uit voeding halen. Vette vis, zoals makreel, haring en zalm vult jouw voorraad weer helemaal aan. Verder zou je ook nog supplementen kunnen nemen of een daglichtlamp gebruiken. Veel mensen gebruiken ‘m tijdens de donkere maanden. Toch kan het ook tijdens bewolkte lentedagen fijn zijn om even een halfuurtje die lamp aan te zetten.
Heb je een ernstig tekort of vind je het lastig om deze aan te vullen? Dan kun je altijd om advies vragen bij je huisarts. Door middel van een bloedtest kun je erachter komen hoe het gesteld is met je voorraad.

Geschreven door ® 4EVER49 Radio

Rate it
0%