play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • play_arrow

    4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

Health

De Invloed van Schermgebruik tijdens Maaltijden op Gewichtstoename

today21 mei 2024 7

Achtergrond
share close

De Invloed van Schermgebruik tijdens Maaltijden op Gewichtstoename

Scherm kijken tijdens het eten kan mogelijk leiden tot gewichtstoename. Overweeg eens om zonder scherm te eten. Steeds vaker geven we de voorkeur aan onze schermen boven een gesprek, wat tegenwoordig niet meer vreemd is. Maar het blijkt dat dit ongezonder is; sterker nog, je kunt er onbewust van aankomen.

Maaltijdboxservice HelloFresh heeft onderzoek gedaan onder ruim 1000 Nederlanders. Dertig procent daarvan zegt dagelijks een scherm te gebruiken tijdens de maaltijd, wat uiteraard ook televisiekijken kan omvatten. Bijna de helft weet niet goed of ze zich goed of slecht moeten voelen wanneer er schermen tevoorschijn komen tijdens het eten.

Impact

“Eten terwijl je naar een scherm kijkt kan op verschillende manieren een negatieve impact hebben op je gezondheid,” zegt diëtiste Julie Lootens, werkzaam bij de maaltijdboxservice. “Scrollen op je telefoon of kijken naar een tablet tijdens de maaltijd zorgt voor afleiding. Omdat je afgeleid bent, eet je niet bewust en negeer je de signalen die je maag naar je hersenen stuurt.

En hier reageert je lichaam waarschijnlijk niet goed op: “Je hebt gegeten, maar je lichaam heeft dit niet goed geregistreerd. Hierdoor bestaat de kans dat je later gaat snacken of opnieuw trek krijgt in eten.” Op de lange termijn kan dit leiden tot gewichtstoename doordat je de controle over je gewicht verliest en onbewust aankomt. Het lichaam legt een verband tussen schermen en eten.

Hoofdhonger

“Dit verband wordt hoofdhonger genoemd.” Telkens wanneer je een scherm ziet, ontvang je automatisch een signaal in je hoofd dat je gaat eten. Hierdoor kun je honger ervaren, zelfs wanneer je lichaam eigenlijk geen honger heeft. Ook is het eten met een scherm slechter voor je spijsvertering, omdat je minder goed kauwt en daardoor grotere stukken eten doorslikt.

Af en toe eten met een smartphone in de hand of voor de tv kan geen kwaad, maar doe dit niet te vaak. Het advies is om dit maandelijks slechts een keer te doen. De beste tip blijft natuurlijk om een gesprek aan te knopen met je tafelgenoot.

Geschreven door Remco De Reus

Rate it
0%