play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • play_arrow

    4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

  • cover play_arrow

    Moppen Vrijdag 10 mei Remco De Reus

Health

De 10.000 stappennorm: mythe of werkelijkheid?

today23 april 2024 27 15

Achtergrond
share close

De 10.000 stappennorm: mythe of werkelijkheid?

Tegenwoordig streven we ernaar om elke dag 10.000 stappen te halen. Horloges, apps en andere hulpmiddelen die je stappen bijhouden zijn tegenwoordig populair, maar waarom is precies 10.000 stappen de norm? Of is het een norm die niet klopt?

Waar komen die 10.000 stappen vandaan

De 10.000-stappentheorie krijgt regelmatig kritiek, maar onderzoek gepubliceerd in het Lancet Public Health (2022) en het European Journal of Preventive Cardiology (2023) wijst uit dat het wel degelijk belangrijk is om die 10.000 stappen te zetten. Voor volwassenen jonger dan 60 jaar is er een lager risico op sterfte zichtbaar bij 8.000 à 10.000 stappen per dag. Voor 60-plussers geldt een lagere drempel van 6.000 à 8.000 stappen per dag.

Bijvoorbeeld, volwassenen die ongeveer 10.000 stappen per dag zetten, hebben een lager sterfterisico van 40% tot 53% vergeleken met volwassenen die ongeveer 3.500 stappen per dag zetten.

De achterliggende boodschap van de 10.000 stappen is natuurlijk het belang van beweging. Het is dus belangrijk om je niet blind te staren op cijfers. In dezelfde studies zien we dat de sterkste daling in risico op sterfte al te zien is bij minder dan 10.000 stappen per dag. Iemand die evolueert van 3000 naar 4000 stappen per dag boekt ook al aanzienlijke gezondheidswinst.

Dit betekent dat alle kleine verbeteringen een verschil maken. Elke stap telt en daarom is het belangrijk om gewoon te beginnen.

Geldt ‘10.000 stappen’ voor iedereen? Nee!

Ouderen boven de 65 jaar streven best naar 8.000 stappen per dag. Maar het blijft heel persoonlijk: elke oudere kent zichzelf het best en weet wat zijn of haar mogelijkheden zijn. Langzaam opbouwen is hierbij cruciaal.

Wie op zijn gewicht let, doet er goed aan om dagelijks voldoende te bewegen in plaats van sporadisch zwaar te gaan sporten of fitnessen! Om gewichtstoename te vermijden raden wetenschappers ongeveer 14.000 stappen per dag aan, in combinatie met een gezonde, gevarieerde voeding. Mensen met medische aandoeningen of problemen raadplegen best eerst hun arts voor bewegingsadvies.

Geschreven door Remco De Reus

Rate it
0%