play_arrow

keyboard_arrow_right

Listeners:

Top listeners:

skip_previous skip_next
00:00 00:00
chevron_left
  • play_arrow

    4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven

  • cover play_arrow

    Formule 1 Update met Rick Keller Remco De Reus

  • cover play_arrow

    Formule 1 Update met Rick Keller Remco De Reus

Nieuws

Waarom autoruiten krabben boven nul?

today23 november 2023 31

Achtergrond
share close

Waarom autoruiten krabben boven nul?

Het is vroeg in de ochtend. Weeronline vertelt je dat het een paar graden boven nul is, maar je komt bij je auto en er zit een laagje ijs op de ruiten. Dit is prima te verklaren en dat doen we in dit artikel.
Bij een hardnekkig ijslaagje op je autoruiten kan de autoruitenkrabvertragingstijd al snel oplopen naar vijf minuten. Dit is sowieso vervelend, maar nog veel vervelender als je er niet op gerekend had.

Autoruit kouder dan luchttemperatuur

De temperatuur, zoals je bijvoorbeeld kan aflezen in de 48-uurs verwachting in onze producten, is de temperatuur op anderhalve meter hoogte. Op officiële waarneemstations wordt zowel op anderhalve meter als op 10 centimeter boven de grond de temperatuur gemeten. Komt het op 10 centimeter hoogte tot vorst dan noemen we dit ‘nachtvorst’ of ‘vorst aan de grond’. Vorst aan de grond komt veel vaker voor dan vorst op anderhalve meter.
Bevroren autoruit. Foto: Jannes Wiersema.
Tijdens een rustige nacht met opklaringen koelt het aardoppervlak af en wordt ook de lucht afgekoeld. Dit gebeurt van onderaf. In heldere nachten met weinig wind kan het op 10 centimeter hoogte gemakkelijk vijf graden kouder worden dan op anderhalve meter hoogte.
Niet alleen het aardoppervlak verliest ’s nachts warmte, maar ook objecten zoals je auto. De ruit van je auto wordt kouder dan de lucht en begint de lucht erboven af te koelen. Koudere lucht kan minder vocht bevatten en daardoor ontstaan op een gegeven moment druppeltjes, waardoor je autoruit nat wordt. Als je ruit dan afkoelt tot onder nul bevriezen deze druppeltjes en vormt een ijslaagje.

Ook kunnen wegen glad zijn als het niet vriest. Dit kan soms op een vergelijkbare manier werken, maar er is ook nog een andere mogelijkheid bij wegen. Hoe dat zit lees je in dit artikel.
Flinke vorst, maar geen ijs op je ruit
Er kan dus ijs op je autoruit ontstaan als het op gewone waarneemhoogte niet vriest, maar aan de andere kant hoef je ook weer niet altijd je ruiten te krabben als het vriest.
Als de lucht heel droog is kan het flink vriezen zonder dat er ijs op je ruiten ontstaat. Er is dan simpelweg geen vocht om ijs van te maken. Ook als het vriest terwijl het bewolkt is valt de ijsvorming vaak heel erg mee, omdat je autoruit dan niet of nauwelijks kouder wordt dan de lucht erboven.

 

Geschreven door ® 4EVER49 Radio

Rate it
0%