4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven
Gerard Joling te gast in Drie Kwart met zijn single Eenzame Kerst Remco De Reus
Koffie is tegenwoordig een alledaagse drank voor velen, maar dat is niet altijd zo geweest. Historisch gezien was koffie aanvankelijk een luxeproduct dat voornamelijk werd geconsumeerd door de elite. In de 17e en 18e eeuw was koffie duur en werd het vooral gedronken in koffiehuizen die frequente ontmoetingsplaatsen waren voor de hogere klassen en intellectuelen. Pas met de industriële revolutie en de globalisering werd koffie betaalbaarder en toegankelijker voor bredere lagen van de bevolking. Maar gaan weer terug naar de tijd dat alleen de elite het kan drinken?
Stijging van vraag naar kwaliteitskoffie
Ook neemt de vraag naar kwaliteitskoffie flink toe wat ook de prijs omhoog brengt. Wagemakers geeft aan dat er een stijging is van de netto kosten van 4 euro op de boon. “Waar je eerst 8 euro betaalde voor een pak koffie is dat nu zomaar al 14-16 euro”, aldus Wagemakers, die ook opmerkt dat niet alles wordt doorberekend aan de klant. Om te te besparen is er een ontwikkeling gaande dat bedrijven en scholen weer terug gaan naar het koffiezetapparaat met de pot koffie.
Oorzaken van de prijsstijging
Klimaatverandering: Extreme weersomstandigheden, zoals droogte en hevige regenval in belangrijke koffieproducerende landen zoals Brazilië en Vietnam, hebben geleid tot mislukte oogsten en een verminderd aanbod .
Logistieke problemen: Verstoringen in de toeleveringsketen, zoals problemen in het Suezkanaal en een tekort aan containers, hebben de transportkosten verhoogd.
Speculatie op de markt: Handelaren kopen grote hoeveelheden koffiebonen op in anticipatie op toekomstige schaarste, wat de prijzen verder opdrijft.
Nieuwe regelgeving: De EU heeft strengere regels ingevoerd om ontbossing tegen te gaan, wat importeurs verplicht om de herkomst van koffie te traceren. Dit heeft geleid tot voorraadvorming en prijsstijgingen.
Positieve ontwikkelingen
Gelukkig zijn er ook positieve ontwikkelingen. Steeds meer boeren sluiten zich aan bij coöperaties om zich te weren tegen multinationals en zo toch een goede prijs te krijgen. Daarnaast zijn er op dit moment de nodige trends op het gebied van koffie: ijskoffie is razend populair maar ook duurzaamheid speelt een belangrijke rol.
Het hele hele interview met Victor Wagemakers is hieronder terug te luisteren.
Geschreven door Wouter Sikkenk
© 4EVER49 Radio - DE MUZIEKSTROOM VAN JE LEVEN