4EVER49 RADIO De muziekstroom van je leven
Wat is standje 49? Bellen met Kim Holland Remco De Reus
Wat is standje 49? Bellen met Kim Holland Remco De Reus
Claims van Gezondheid in Kant-en-Klaarmaaltijden
Online aanbieders van kant-en-klare maaltijden adverteren vaak met de bewering dat hun producten gezond zijn. Echter, onderzoek door de Consumentenbond onthult dat veel van deze maaltijden te veel zout bevatten, geen volkoren granen gebruiken en/of onvoldoende groenten bevatten. Eén aanbieder blijkt zelfs maaltijden te leveren met gemiddeld 4 gram zout per portie.
Onderzoek door de Consumentenbond
De Consumentenbond analyseerde 224 kant-en-klaarmaaltijden van vijftien verschillende aanbieders. Slechts acht van deze maaltijden voldeden volledig aan de richtlijnen voor een gezonde maaltijd volgens het Voedingscentrum. Deze richtlijnen vereisen minimaal 150 gram groenten, niet meer dan 2 gram zout, en het gebruik van volkoren granen of (zoete) aardappelen. Daarnaast moet de maaltijd tussen de 400 en 700 calorieën bevatten, waarvan maximaal 15 procent uit verzadigd vet mag komen.
Te Veel Zout en Ongezonde Ingrediënten
Gemiddeld bevatten de maaltijden 3 gram zout, wat 1 gram meer is dan aanbevolen. Sommige aanbieders, zoals Kant-en-klaarmaaltijden.nl, hebben zelfs maaltijden met bijna 8 gram zout, ondanks hun claim van gematigd zoutgebruik. Maaltijdservice.nl heeft een gemiddeld zoutgehalte van 4 gram en blijkt de zoutrijkste aanbieder te zijn. Dit komt niet overeen met hun beweringen over het volgen van de richtlijnen van het Voedingscentrum.
Onvoldoende Volkoren Granen en Groenten
Het onderzoek wijst ook uit dat veel fabrikanten gebruik maken van witte rijst of pasta in plaats van gezondere volkoren opties. Slechts één op de vijf maaltijden bevat volkoren granen. Ook koken de helft van de aanbieders met minder dan de aanbevolen 150 gram groenten, terwijl ze beweren veel groenten te gebruiken. De energiewaarde en verzadigd vetgehalte zijn vaak wel conform de richtlijnen.
Verschillen Tussen Aanbieders
Er zijn aanzienlijke verschillen tussen de aanbieders in hoeverre hun maaltijden voldoen aan de richtlijnen. Factor Meals scoort het beste en komt met 90 procent het dichtst in de buurt van de aanbevolen normen.
Oproep tot Verbetering
Sandra Molenaar van de Consumentenbond zegt: “Kant-en-klaarmaaltijden bieden gemak, maar er is veel ruimte voor verbetering wat betreft gezondheid. Aanbieders moeten minder zout gebruiken en meer volkoren granen en groenten toevoegen.” De Consumentenbond roept aanbieders op om eerlijker te zijn over de voedingswaarde van hun maaltijden en de misleidende claims te stoppen.
Geschreven door Remco De Reus
© 4EVER49 Radio - DE MUZIEKSTROOM VAN JE LEVEN